Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Mye maur i huset, hva slags?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sjøørret
Deltaker

4 Innlegg

Skrevet - 07/04/2007 :  12:18:04  Vis profil Send sjøørret a Private Message  Svar med kopi av melding
Først for en uke siden oppdaget vi mye maur i huset, krypende inne.All mauren holder til på den ene siden av huset, og vi finner dem ofte kravlende i nærheten av, og i søplebøtta under oppvskbenken.Vi har ikke opplevd denne maurinvasjonen før, men vi har i noen år 4 meter fra huset hatt en en liten koloni under en stubbe(rogntre), men husker ikke om de ser likedan ut ift det insekt jeg har tatt bilde av nå.Etter mye lesning i div fora, har vi vel kommet frem til at dette IKKE kan være stokkmaur- noe som hadde vært skremmende mtp evt skade på huset.Mitt spørsmål er: hva slags maur er dette ? Og kan det evt være snakk om at dette er en maur som kan skade huset, i form av reir inne i huset, hvor larvene evt spiser treverket ? Eller er dette bare midlertidig ? Mauren på bildet er selvf forstørret ganske mye, men alle de vi har fanget har samme str, nøyaktig 4mm lang.

sjøørret
Deltaker

4 Posts

Skrevet - 07/04/2007 :  12:31:09  Vis profil Send sjøørret a Private Message  Svar med kopi av melding
...til info, så har jeg nå sjekket tua ved huset, og disse maurene er mørkere(nærmest brunsvart) og en liten tanke større.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10573 Posts

Skrevet - 07/04/2007 :  13:25:27  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei!
Det er høyst sannsynlig svart jordmaur, også kalt "sukkermaur". Jeg har selv svart jordmaur inne i huset hver vår og forsommer. De kommer inn når telen går i jorda, og så en stund utpå forsommeren (husker ikke riktig, sånn ca mai-juni), forsvinner de igjen fra huset. Da har de antakelig nok gjøremål utendørs til å ofre huset en tanke. :) Deres vanlige matkilde er nemlig blomsternektar, sukkerholdig sevje fra skadet plantevev og honningdugg fra bladlus. Spesielt når bladlusene begynner å bli aktive oppe i trærne, så lager svart jordmaur stier oppover trestammene for å melke dem, og da er det ikke noe spennende for dem innenhus lenger.

De er ikke de samme som maurene du har i tua på tomta. Tua er antakelig av en skogmaur-art. Svart jordmaur bygger ikke tuer av barnåler, men bor i ganger i jorda, ofte under steiner etc. Jeg ser av en av kildene at kjellerløse hus med oppvarmet gulv er ideelle for svart jordmaur (en god beskrivelse av stua mi).

De gjør normalt ikke noen skade på huset, men det sies at de kan grave ganger i allerede morkent treverk (som jo uansett burde vært skiftet ut!). Det er stokkmaur som er farlig for huskonstruksjoner, og stokkmaur er i alle fall to-tre ganger så store som svart jordmaur. Svart jordmaur er stort sett helt harmløs, men finner de veien til søtsaker i huset, så kan det bli plagsomt trafikkerte maurstier innendørs.

Hvis du ikke orker å se på svart jordmaur i huset som et hyggelig vårtegn (nå har linerla og de svarte jormaurene kommet), så fins det diverse preparater som etter sigende skal virke ved at maurene tar dem med seg og forer larver og dronning med det, slik at hele kolonien dør. Jeg vet ikke hvor virksomt det er.

Et poeng er selvsagt å ikke ha epleskrotter eller annet søtt liggende åpent tilgjengelig i askebegre eller papirkurver, og i det hele tatt pakke matvarer godt inn og holde det opp fra gulvnivå.

Her er et par sider om svart jordmaur. Du kan finne hundrevis andre ved å google på "svart jordmaur", "sukkermaur" eller "Lasius niger".
http://www.anticimex.no/fileobjects/3108_jordmaur.pdf
http://www.nhm.uio.no/zoomus/minste_husdyr/arter/sort_jordmaur.html
Gå til toppen av siden

sjøørret
Deltaker

4 Posts

Skrevet - 07/04/2007 :  15:05:11  Vis profil Send sjøørret a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen takk for utfyllende svar Så den mauren som jeg har tatt bilde av kan være en svart jordmaur, selv om den ikke er helt svart (bakkroppen mørkebrun, mens resten nærmest er rødbrun)? Den som var i tua utenfor huset(det er ikke denne som er innendørs hos oss)var svart.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10573 Posts

Skrevet - 07/04/2007 :  19:55:24  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Akkurat det med artsbestemmelse ut ifra bilde overlater jeg til entomologene her i forumet (jeg er bare en skarve botaniker), men utifra beskrivelsen av funnene dine er jeg likevel rimelig nær 100 % sikker. Har aldri hørt at skogmaur søker inn i hus. Og størrelsesforholdet stemmer også - skogmaurene er gjerne opp mot halv gang større enn svart jordmaur.

Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1606 Posts

Skrevet - 07/04/2007 :  20:12:46  Vis profil Send bombus a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei.

Det er nok sannsynligvis en Lasius ja, men det er neppe noen svart jordmaur, Lasius niger. Det er nok heller ikke noen gul jordmaur, Lasius flavus. Derimot er jeg redd for at det kan være en brun jordmaur, en Lasius brunneus. Dessverre så finner jeg ikke igjen bestemmelses nøkkelen min, men det er mitt beste forslag. Når jeg sier "at jeg er redd for.." , så er det fordi denne arten i motsetning til sort jordmaur gjerne har koloniene sine inne i huset. Slike kolonier kan bli gamle og store. De bygger koloniene i isolasjon og i trevirke. De gnager seg ganger i treverket.

Så du bør nok absolutt prøve å kvitte deg med dem hvis det er brun jordmaur. Da ville jeg prøve med Nippon (eller tilsvarende), et stoff som du forer maurene med. Maurene bringer det tilbake til tua, og etter kort tid har alle kolonienes medlemmer fått litt av dette stoffet i seg. Maurene dør ikke med en gang, og det er det som er hensikten, for da forer de alle de andre maurene med dette stoffet. Det kan gå noen uker før tua dør ut, men til gjengjeld så forsvinner hele tua for godt.

Den brune jordmauren finner du stort sett i de sørligste delene av Norge, fra Agderfylkene og opp mot Østlandet. Men med varmere klima så kommer den vel nordover den også.

Derimot ville jeg ikke bekymret meg særlig om det var svart jordmaur. De lever så godt som bare utendørs, og kommer kun inn på matsøk mens det fortsatt er kaldt ute. Normalt forsvinner de av seg selv når det blir varmt ute.

Amj
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1606 Posts

Skrevet - 07/04/2007 :  20:21:17  Vis profil Send bombus a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Nippon er å få i foringsbokser du kan sette ut. Her er en link til et slikt middel:
http://www.kirk.no/produkter.php?varenr=19000-2&prodgr=maur

Fant noen linker her som kan være av interesse:

Brun jordmaur:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5568:0:15,3370:1:0:0:::0:0
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3370:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:57743::1:5570:9:::0:0

Amj
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10573 Posts

Skrevet - 07/04/2007 :  20:32:23  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
OK, der lærte jeg noe nytt i dag jeg også. Godt vi har hymenopterologer! Så kan jeg fornøyd trekke meg tilbake til min lest...
Og siden mine maur bestandig slutter å tasse omkring en gang på forsommeren, tar jeg sjansen på at det er L. niger jeg har. De er dessuten mye mørkere enn den på bildet ditt, ser helt svarte ut på avstand...
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1606 Posts

Skrevet - 07/04/2007 :  20:45:07  Vis profil Send bombus a Private Message  Svar med kopi av melding

Den brune jordmauren kalles også for brun tremaur, og det er vel egentlig et bedre navn på denne arten i og med at den stort sett lever i trær og i trevirke.

Amj
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 1,47 sekunder. Snitz Forums 2000