Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Min biologiopplevelse
 Liv på loftet (skadedyr)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Oda O
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 05/09/2016 :  20:46:44  Vis profil Send Oda O a Private Message  Svar med kopi av melding
Bare en liten rapport fra dagens opprydning på loftet. Etter at to saltede pinnekjøttsider, et saltet men ubehandlet lammeskinn og noen tørrfiskrester har hengt/ligget på loftet i et par-tre år er resultatet som følger:

Skinnet har endelig gått inn i naturens syklus igjen etter noen år med salt og tørr stillstand. Det krydde av pelsmøllarver over absolutt hele skinnet på pelssiden, og på gulvet lå det noen solide, 1 cm tykke områder med sandaktig avføring. Jeg fikk fanget en voksen pelsmøll også på et glass. I tillegg fant jeg et par voksne fleskeklannere og noen av deres gamle huder. Det fettrike, skitne skinnet har tydelig gitt rike vekstforhold.

I tørrfiskrestene var det en del huder fra fleskeklannerlarver, og en del klannerlarver som ikke var fleskeklannere, jeg vil tippe pelsbille ut fra utseendet.

Under de hjemmelagede pinnekjøttsidene som hadde hengt fra en bjelke var det hauger med spon fra fleskeklanner-aktivitet. Masse huder fra fleskeklannere lå oppå sponet. I pinnekjøttsidene var det bare et par voksne biller, resten har tydeligvis vandret videre. I tillegg fant jeg en Anthrenus-larve, jeg tror det er en museumsbille-larve.

Prokrastineringen av det å få skinnet på garveri og å få brukt det hjemmelagede pinnekjøttet hadde konsekvenser, men ga meg i det minste litt interessant biologisk aktivitet på loftet. Jeg håper inderlig at de ikke går videre over på møblene og klærne jeg har lagret der oppe, nå som jeg har ryddet vekk matfatet!

Redigert av - Oda O den 05/09/2016 20:52:58

topolino
Aktiv deltaker

1315 Posts

Skrevet - 05/09/2016 :  22:39:12  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Mormora til ei venninne hadde glemt å sende mink-krava til oppbevaring for sommer'n,og da hu kom på at den lå ett eller anna sted på loftet sammen med noe anna vinterstøy,da fant hu en tjukk ståltråd med ett par brune plastikkøyne på!Var vel kanskje den "divine straffelsen" for å ha ett lik liggande rundt halsen.....høyst sannsynlig at det var noe mer "naturlig" som hadde vært på ferde...

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9852 Posts

Skrevet - 06/09/2016 :  09:28:52  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
"Samle eder ikke skatter på Jorden, der møll og rust tærer..."
Om alt er fortært, så er vel faren over. Ellers er dypfrysing et probat middel mot slike snyltegjester.

AA
Gå til toppen av siden

Oda O
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 06/09/2016 :  14:16:22  Vis profil Send Oda O a Private Message  Svar med kopi av melding
Hehe, supert å høre om minken til den eldre fruen.

Saltet har tydeligvis gjort sitt for å bevare pinnekjøttet, som bare fikk et mildere angrep, men skinnet ville nok blitt helt fortært hadde jeg ikke tatt affære nå. De larvene er rimelig kule med sine silkerør. Jeg pælmet alt sammen... Gikk selvsagt akkurat tom for støvsugerposer, så jeg må ta en runde til og renske opp når jeg får satt i gang støvsugeren igjen.

Loftet er i hvert fall nå rimelig fritt for pels og annet umiddelbart spiselig, foruten en gammel lammeskinnsjakke. Har også ulltøy som henger, men får sørge for å riste litt i det mot møllen, og fryse etter behov, takk for tipset Limnoan.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,11 sekunder. Snitz Forums 2000