Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Min biologiopplevelse
 Acherontia atropos
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

topolino
Aktiv deltaker

1315 Innlegg

Skrevet - 13/10/2017 :  22:36:42  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Gubben trudde han hadde finni en eksotisk orm/slange i hagan og ville vise meg den i morges. Det eneste han hadde sett var en gulgrønn fingertykk "pølse" som jobba seg ned i jorda. Fikk tatt den opp og det var den flottaste "caterpillaren" jeg hittil har sett:

(Klikk for å se et større bilde)
Acherontia atropos-dødningehodemøll! Visstnok brukt i "Silence of the lamb"-filmen,der den psykopatiske morderen putter ei puppe av dissa mølla ned i strupen på offera! Størrelsen var det jammen ikke noe å si på,den målte ca. 10 cm.

(Klikk for å se et større bilde)
Jeg fiksa til med beholder med jord i og blader ifra forskjellige trær og planter,slik at den kunne væra oppi der,grave seg ned,forpuppe seg og komma ut som en fin stor møll etterhvert. Men det syntes gubben var en forferdelig idè,og begrunnelsen var at jeg hadde ikke likt det jeg heller hvis noen hadde stappa meg nedi en boks,i påvente at jeg skulle "blomstre"....så da blei "caterpillaren" slukøra brakt tilbake til vedskjulet der vi hadde finni'n,og det tok ikke lange tida før den forsvant nedi jorda.
Etter litt søking på nettet så skal den vel holde til i litt sydligere strøk her i Italia,men i sommer så har vi hatt tempen flere ganger på over 40 grader så det er vel kanskje litt klimaforandring som har fått den til å komma seg hit. Håper på at detta ikke blir det eneste møtet en får med ei så vakker "åme"!

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,08 sekunder. Snitz Forums 2000