Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

 Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om utdannelse og arbeid
 Odds for biolog som lærer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter  Emne Neste emne  

Marian123
Deltaker

2 Innlegg

Skrevet - 04/08/2017 :  02:17:15  Vis profil Send Marian123 a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei!

Lurer på hvordan utdannede biologer med et års pedagogikk stiller seg i forhold til fire/fem års utdannede lærere? Med tanke på faget naturfag. Hvilke årstrinn er biologer kvalifisert til å undervise i? Videregående?
Og hvordan er lønnen sammenlignet med utdannede lærere?
Viss målet er å bli naturfaglærer, hvilken vei ville dere gått? :)

Noen som vet? Setter pris på svar

kjellms
Aktiv deltaker

3144 Posts

Skrevet - 17/11/2017 :  10:36:04  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Litt rart at ikke noen som er "midt i dette" har tid til å gi et kort svar. Kanskje var overskrifta rar, kanskje var hovedspørsmålet litt vanskelig å skjønne.

Men det som er lett å skjønne er at Marian er ung og er interessert i naturfag og biologi. Da er jo egentlig svaret ganske enkelt, da studerer man relevante fag, i dette tilfellet fysikk, kjemi og biologi (de inngår jo også i det som kalles naturfag). En som skal undervise i naturfag bør ha minimum halvårsenhet i fysikk, helst ett år kjemi og gjerne mer biologi. Da er man førstevalget til naturfagundervisning, nesten uansett mener jeg.
Tar man allmennlærerutdanning får man undervise i flere fag og kan ikke etter ansettelse sikte seg inn på spesielle fag, man må ta den undervisninga og følge opp klasser slik administrasjonen har bestemt.

Noen tar tilleggsutdanning og karrer seg over i videregående skole etterhvert. Vi som har undervist en tid legger merke til at enkelte får stillinger med krav om videreutdanning for å kvalifisere seg til å ta mer av fagene eller få fast stilling. Det går ikke alltid så bra, det tar tid, er slitsomt og dyrt både for den enkelte og skoleeier.

Husk også at de færreste får undervise i kun et fag (de færreste ønsker vel også å undervise i kun et fag). Man bør altså ha støttefag som passer og gir bredde i forståelse og teoretiske forklaringsmodeller. I naturfag inngår f eks både universet, stråling (fysikk), atommodellen (både kjemi og fysikk), grunnleggende kjemi, organisk kjemi som går over i matkjemi og biologiske emner (typisk biokjemi, arv (DNA), proteinsynttese osv osv), energi (både fysikk, kjemi, biologi) og økosystemet (hvor alle fagene fysikk, kjemi og biologi er viktige for å forstå og formidle helheten).

Andre har valgt matte som støttefag. Jo flere fag jo større er risikoen for at du sjeldnere får undervise i det du helst vil undervise i.

En diplomingeniør (gammeldags titel fra Norges Tekniske Høgskole NTH (nå en del av NTNU)) tok tilleggsutdanning i språk, miljø mm.
Etter at han ble pensjonist fikk jeg vite at han var bitter på et viktig punkt for ham; han hadde i en lengre periode av livet ikke fått undervise i det faget han hadde mest lyst til å undervise i og som han formelt sett var best og høyest kvalifisert til.

Så et godt råd kan være gå igang med det du har lyst til, ikke kast bort tid på så mye tillegg ("for sikkerhets skyld") om ikke tilleggene er viktige for helheten.

http://www.uib.no/bio/104112/dette-b%C3%B8r-du-vite-om-du-vurderer-%C3%A5-studere-biologi

https://www.ntnu.no/studier/bbi






Redigert av - kjellms den 17/11/2017 10:40:12
Gå til toppen av siden
   Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000